Hlavní obrázek

SEAT Leon Cupra ST 4Drive

Auta mě vždycky bavila a není tomu jinak ani po několika letech s řidičákem. Začínal jsem na motorkách, přesedlal na čtyřkolová vozidla a těch se nepustil. Zajímavé je, jak to šlo za sebou – hlavně výkonem a cenou. 🙂

  • Babetta 225 (s klasickými stupačkami) – 1,75 kW
  • Honda XR 125 L – 8 kW
  • Opel Corsa B 1.0 12V – 40 kW
  • Škoda Rapid 1.2 TSI – 63 kW (později chip na 96 kW)
  • VW Passat B8 Variant 2.0 TDI – 110 kW (na operák od Šmuclera)
  • Škoda Octavia RS (poslední s nedělenými světly – 2016) – 162 kW (později chip na 197 kW)
  • SEAT Leon Cupra ST 4Drive – 221 kW
  • update – další auta byla Cupra Ateca 221 kW a následně Volvo V90 CC D4

Od kozího dechu – tedy první “motorky”, máme aktuálně s naším hlavním povozem 126 krát tolik výkonu. A je to poznat. Kromě auta létáme letadlem, jezdíme dodávkou a moc rádi chodíme pěšky.

Proč zrovna Cupra?

Protože ne Oktávka. Byla to předokolka, do interiéru pouštěla v každém režimu zvuk desetiválce, neměla parkovací senzory a měla straaašně tvrdý podvozek (i na 17” zimácích). Passat měl zase za tu cenu mizernou výbavu. Další značky? Buď nevypadají dobře, jsou za nesmyslné peníze nebo jezdí na plátky delfínů.

Cupra byla, a stále je, tou pravou volbou. Byla to funglovka vystavená u Šmuclera, krásně oranžová, se super výbavou, náhonem na všechna kola a ještě lepším motorem.

Víte, že ten samý model (oranžovou Cupru ST 4Drive) má i Petr Fulín – český automobilový závodník v TCR v týmu Fullin Race?

Kam s Cuprou jezdíme?

Všude. Mařenka má Rapida, já jako daily car Cupru. Jezdíme po městě do práce, na výlety do přírody i na dlouhé cesty, třeba na jih Francie (do Marseille, Saint-Tropez za četníkem), do Slovinska na Mangart, nebo po celém Slovensku.

O Leonu Cupra ST

Po roce vlastnictví Octavie v liftbacku přišel čas na další upgrade. Při výběru to bylo jednoduché – stačilo se posadit a rozhodnutí přišlo jak z čistého nebe. Nutno podotknout, že takový nákup neděláte hlavou, ale srdcem.

SEAT Leon Cupra sunset

Výbava vozu

Už základ je slušně vybavený, na tomhle kousku je ještě pár vylepšení. Vezmeme ty nejdůležitější body, hezky přehledně v seznamu.

  • Automatická převodovka DSG (6°)
  • Adaptivní podvozek DCC
  • Adaptivní tempomat
  • Navigace na pořádném displeji
  • Digitální přístrojový panel
  • Parkovací senzory vpředu a vzadu
  • Alcantra všude + černý strop
  • 19” kola (letní i zimní – 235/35)
  • Aero-paket, hliníkové pedály
  • SEAT sound system

Asistentů Cupra 2018 moc neměla a to je dobře. Bohatě stačí Front Assist. Zvuk ve sportovních režimech generují reproduktory – ne tak výrazně, jako v případě Octavie.

Motor, podvozek a jízdní režimy

V autě jsou tři základní režimy – Comfort, Sport a Cupra. V komfortním režimu se auto hezky přehupuje, na 19palcových kolech je i po městě radost jezdit a v případě cesty Kaprun-Plzeň (mimo dálnici) se dostaneme do 7 litrů na 100 km.

Mezi Comfortem a Sportem je obrovský rozdíl – hlavně v převodovce. No a o kousek dál je ještě Cupra. Auto řadí nad 4 tisíci otáčkami, podvozek drží až nesmyslně, celé řízení ztuhne.

  • Na stovku dostanete za 4,9 vteřiny,
  • maximálku jsme dali v DE při cestě ze Slovinska 270 km/h,
  • 380 Nm je super,
  • 4Drive ani na mokru kola neprotoč.

Plni zážitků budete nejen na okruhu. Výkon si zamilujete také v běžném provozu. Nemusíte jezdit 200, ale už jen pro tu bezpečnost při předjíždění a při řešení krizovějších situacích od ostatních řidičů mají ty koně pod kapotou smysl.

Chcete se povozit? 😉

Proč a neproč?

Uvažujete o rodinném kombíku a chcete se občas pořádně svézt?

Plusy

  • dynamika motoru (jede jako kráva!)
  • podvozek (komfortní, ve sportovních režimech sedí jako přibitý)
  • vzhled
  • krátký převis před předními koly (fajn parkování a manévrování)

Mínusy

  • 6° převodovka – jeden stupeň na dálniční pohodičku chybí (při 130 km/h cca 3 100 otáček) + i v manuálním režimu řadí sama
  • slabý zvuk (v exteriéru)
  • do dveří nedáte pet-lahev
  • spotřeba (kterou nesmíte řešit, ale stejně řešíte – dlouhodobě 9,5 na sto; u krátkého manuálu v předokolce i o 2 litry méně)
  • cena

Mrkněte na video

Vidíte? I přes pár mínusů je to pořád auto, které za to prostě stojí!

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme! Dejte nám vědět
Autor: Petr Krauz

Podnikatel workoholik, nedokončený miliardář. SEO a PPC na volné noze, terasy, pergoly nebo nábytek v KKN works, spoluzakladatel Marketingové Plzně a milovník cestování. Nejraději objevuji nové lokality v Alpách, vyhýbám se vodě (a lodím) a o našich cestách se rád podělím na blogu. To je tady!

Přejít nahoru