Hlavní obrázek

Jak vybrat jízdní kolo?

Výběr vhodného jízdního kola, které bude odpovídat vašim potřebám a požadavkům, není radno podcenit. Pak byste si to totiž mohli vyčítat pokaždé, když se vydáte na vyjížďku.

Obsah – klasická kola

Obsah – elektrokola

Typ kola

První kritérium rozhodování není až tak složité. Téměř každý má hned na začátku rozhodování nějakou představu, kam chce na kole jezdit. Kola se zpravidla rozdělují do následujících kategorií:

  • Horská kola
  • Krosová kola
  • Silniční kola
  • Gravel kola
  • Městská kola
  • Skládací kola
  • Dětská kola
  • Elektrokola

Při výběru je třeba se zaměřit na věci, jako je velikost a materiál rámu, průměr kol, odpružení nebo brzdy.  Důležité je také nepodcenit vhodnou obuv na kolo, mezi kvalitu patří například five ten boty. Právě na tyto komponenty se v článku podíváme trochu podrobněji. Nejdříve se zaměříme na základní díly, které se týkají všech typů kol, a na konci článku přijde na řadu představení dalších dvou základních částí u stále oblíbenější kategorie jízdních kol – elektrokol.

Parametry výběru jízdního kola

Při výběru kola si nejdříve ujasněte, jak často a kde na něm budete jezdit. Od toho se odvíjí především cena a často pak také posed.

  • Rekreační kola – na občasné výlety; jsou zaměřena na pohodlí a příznivou cenu
  • Sportovní kola – pro časté náročnější užití; vhodné i na amatérské závody
  • Závodní kola – pro závodníky a opravdové nadšence; sportovní posed; vyspělé komponenty a lehké materiály

Odpružení kola

Dle odpružení se kola dělí do dvou základních skupin:

  • Pevná – jedná se o kola bez odpružení; většina silničních a gravel kol, často také městská a skládací
  • Hardtail – odpružená je jen přední vidlice; nižší hmotnost než celoodpružené kolo
  • Celoodpružená (Full/Enduro) – odpružená je i zadní část kola; vhodná do náročnějšího terénu; dostupná zejména u horských kol

Odpružení přední vidlice i zadního tlumiče může být buď pružinové nebo vzduchové. V případě předních vidlic se pružinové odpružení používá u levnějších kol a často nenabízí možnost nastavení. Vzduchové odpružení se naopak dá poměrně snadno přizpůsobit dofouknutím či upuštěním vzduchu.

Průměr kol

Průměr kol se významně podílí na jízdních vlastnostech kola. Menší průměr kol přispívá k větší obratnosti a snazší ovladatelnosti. Větší kola pak lépe zvládají přejezd nerovností, což pomáhá k lepší trakci a umožňují rychlejší jízdu.

Mezi obvyklé rozměry patří kola o průměru 26”, 27,5”, 28” a 29”. U horských kol jsou v současnosti oblíbené dvě větší varianty – tedy kola s průměrem 27,5” a 29”. 29” kola se doporučují pro jezdce s výškou od 175 centimetrů. S 28” koly se nejčastěji setkáte v případě silničních, gravel, krosových a městských kol. I tady jsou však dostupné modely s jiným průměrem kol, například oblíbenými 29” koly.

Výjimkou jsou skládací kola, kde obvykle bývá na výběr mezi koly s průměrem 20” nebo 24”. S menšími průměry kol je pak samozřejmě nutné počítat v kategorii dětských kol, které jsou nabízeny s průměrem kol už od 12”.

Velikost rámu

Velikost rámu se nejčastěji udává v palcích, dále pak ve velikostech S, M, L a XL. Můžete se setkat také s určením velikosti dle vzdálenosti od chodidla k tříslu.

Orientační tabulka pro výběr velikosti rámu:

Výška postavyVelikost rámu
do 165 cm15”, 16”, S, do 44 cm
160–170 cm17”, 18”, M, do 48 cm
170–185 cm19”, 20”, L, do 52 cm
185–200 cm21”, 22”, XL, do 55 cm
nad 195 cm23”, 24”, XXL, 58–60 cm

Velikost rámu není třeba řešit při výběru skládacího kola, kde se nejedná o relevantní parametr. U dětských kol by měla výška rámu sahat do úrovně pasu dítěte. V hraničních případech se nemusíte bát pořídit větší kolo, abyste nemuseli hned kupovat větší.

Materiál rámu

Materiál rámu má zásadní vliv na hmotnost kola a také na jeho jízdní vlastnosti.

  • Ocelový rám – levný a pevný, ale těžký
  • Duralový rám – zlatá střední cesta; poměrně lehký; cenově dostupný
  • Karbonový rám – velmi lehký; dobře tlumí rázy; vysoká cena

Brzdy

Brzdy jsou, stejně jako na většině vozidel, nezbytné a zásadně se podílí na bezpečnosti jízdy. Běžně dostupné jsou dva základní typy:

  • Ráfkové (V-brake) – brzdný účinek je zajištěn třením gumových brzdových špalíků o ráfek kola; nižší cena; účinnost brzd výrazně klesá v případě kontaktu s vodou
  • Kotoučové – vysoký brzdný účinek bez ohledu na okolní vlivy; náročnější údržba

Ovládání brzd může být zajištěno buď pomocí lanka, nebo hydraulicky.

Výběr elektrokola

Elektrokola se v posledních letech staly velmi populárními. Jejich výhodou je to, že si na nich jízdu může užít i ten, kdo by to na běžném kole vzhledem k fyzické náročnosti nezvládl. Oblíbené jsou ale i u cyklistů, kteří mají rádi dlouhé výlety, a elektrokolo jim usnadní je snáze zdolat.

Při výběru elektrokola v zásadě platí předchozí rozdělení, ač některé konfigurace nemusí být v tomto případě dostupné. Logicky se však skládá z více dílů, na které je třeba klást velký důraz, protože jsou velice podstatné a výrazně ovlivňují nejen cenu kola, ale také jízdní vlastnosti a možnosti použití. Klíčovými komponenty jsou elektromotor a akumulátor.

Elektromotor

Samotný elektromotor pochopitelně hraje velkou roli. Jeho výkon se obvykle pohybuje kolem 250 W. Výkonnější motor oceníte zejména v terénu, na kratší jízdy po silnici postačí klidně i o něco méně výkonný. Důležitou hodnotou je rovněž velikost točivého momentu, která u vrcholných modelů dosahuje až 90 Nm, zatímco u elektrokol nižší a střední cenové kategorie je běžná zhruba třetinová nebo poloviční hodnota.

Kapacita akumulátoru – dojezd

Neméně podstatnou částí je akumulátor. Zejména se pak zajímejte o jeho kapacitu a o hodnotu dojezdu, na které závisí dojezd za pomoci elektromotoru. Bez jeho pomoci sice je jízda na elektrokole možná, ale vzhledem k vyšší hmotnosti kola není příliš příjemná.

Běžně nabízené akumulátory obvykle mají kapacitu od 300 Wh až do více než 600 Wh. Dojezd pak samozřejmě je velmi ovlivňován jízdními podmínkami a zvoleným režimem pomoci elektromotoru, rozpětí tak zde je poměrně široké. Nejlevnější elektrokola nabízí dojezd v řádu nižších desítek kilometrů, vrcholné modely se mohou pochlubit dojezdem i 200 kilometrů. Vše je to jen o tom, jak moc si necháte od kola pomoci.

Jak vybrat sjezdové lyže

Koupit hned první lyže, které se vám dostanou do rukou, jen kvůli jejich krásné barvě není zrovna nejlepší nápad. Lyžovat na nich nejspíš půjde, ale pravděpodobně zdaleka ne tak dobře jako na lyžích, které vzejdou jako vítěz správného výběru. Výběru lyží je třeba věnovat nějaký ten čas a začít s...

Jak vybrat sjezdové lyže Přečíst celé

Jak vybrat nejlepší stan na cestování?

Pokud rádi podnikáte horské túry nebo vyrážíte za prázdninovými dobrodružstvími do přírody, na svých výpravách určitě využijete stan. My si také jeden pořídili, i když to chvilku trvalo a jezdili jsme s půjčeným rodinným kouskem, kterému je něco kolem 20 let. Stan je důležitou součástí výbavy správného turisty. Když vyberete...

Jak vybrat nejlepší stan na cestování? Přečíst celé

Cyklostezky v Plzni a blízkém okolí - kam na kole?

Ve volném čase se rádi věnujeme nejen turistice, ale také cyklistice. Ročně sice nenajezdíme tisíce kilometrů jako Peter Sagan, ale za to si každou vyjížďku užíváme na sto procent. Bydlíte v okolí Plzně stejně jako my? Výborně, přinášíme vám pár tipů na pěkné trasy právě v okolí západočeské metropole. Bolevák...

Cyklostezky v Plzni a blízkém okolí - kam na kole? Přečíst celé

Jak se udržujeme zdraví a fit?

Poslední tři roky jsme se více začali věnovat zdravému vaření, pravidelnému pohybu a doplňování důležitých vitamínů a minerálů, které mohou našemu tělu v této uspěchané době chybět. Od svatby v roce 2017 se nám tak dohromady povedlo zhubnout více než 25 kilo a cítíme se skvěle. A jak to tedy...

Jak se udržujeme zdraví a fit? Přečíst celé

Třeboň na kole (i koloběžce)

Třeboňsko je ideálním místem pro vášnivé cyklisty, kteří nemají příliš v lásce stoupání do prudkých kopců. V okolí jihočeských rybníků najdeme kilometry cyklistických tras umístěných do krásné přírody. Dáváte raději přednost koloběžce? Nevadí, trasy jsou vhodné i pro koloběžkáře. Kde v Třeboni zaparkovat Pokud nejste v Třeboni ubytovaní, nejlépe zaparkujete...

Třeboň na kole (i koloběžce) Přečíst celé

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme! Dejte nám vědět
Autor: Petr Krauz

Jsem SEO konzultant na volné noze se specializací na auto-moto a technické projekty, zakladatel Marketingové Plzně a milovník cestování. Nejraději objevuji nové lokality v Alpách, vyhýbám se vodě (a lodím) a o našich cestách se rád podělím na blogu. To je tady!

Přejít nahoru